Grecja

Zakynhtos Zatoka Wraku jak się tam dostać ?

Oczywiście, będąc na Zakyntos trzeba odwiedzić tzw Zatokę Wraku. Miejscowi mówią na niej także Plaża Wraku lub oficjalną nazwą jest Navagio. Znajdziemy ją na północno-zachodnim krańcu wyspy, daleko od największych ośrodków turystycznych.

Malownicza plaża położona między klifami robi ogromne wrażenie. Nie ma się co dziwić, że tysiące ludzi co roku odwiedza to miejsce. Często zdjęcie z Zatoki Wraku jest wizytówką nie tylko Zakintos, ale całej Grecji.

Nie każdy natomiast zdaje sobie sprawę, że nie ma możliwości dostania się na tą plaże od strony lądu. Jedyną opcja jest dopłynięcie łódką od strony morza.

Wrak statku MV Panagiotis

Znakiem rozpoznawczym plaży jest zalegający na niej wrak kabotażowca MV Panagiotis, który 2 października 1980 roku osiadł tu podczas sztormu. Jednostka powstała w 1937 roku w stoczni w mieście Bowling w Szkocji i kilkukrotnie zmieniała armatora.

Istnieje wiele legend na temat jak dostał się wrak na plażę – najpopularniejsza z nich to taka, że wrak miał należeć do przemytników, którzy na zlecenie włoskiej mafii przewozili w nim papierosy z Turcji, a po ugrzęźnięciu porzucili jednostkę.

Jednak najprawdopodobniej statek przewoził legalny ładunek z Argostoli, stolicy sąsiedniej Kefalonii, do jednego z miast Albanii.

Przez lata statek stał symbolem Zakynthos, a plaża na której osiadł nazwana została Nawajo (od słowa Navagio, które po grecku oznacza po prostu wrak statku). Niestety, wrak znajduje się w coraz gorszej kondycji.

Punkt widokowy: skąd zobaczymy Zatokę Wraku?

Zatokę Wraku możemy obejrzeć z wysokiego klifu, który ciągnie się po północnej stronie zatoki. Do parkingu (współrzędne: 37.861506, 20.627134) prowadzi krętą droga bez barierek, ale turyści podróżujący po Zakynthos muszą się do takich tras przyzwyczaić. Olga ze względu, że ma chorobę lokomocyjną nie za bardzo dobrze się czuła, ponieważ tabletki przestały działać – w stronę powrotną problemu już nie było, ponieważ dostała nowe tabletki i nie było problemu 🙂

My zwiedzaliśmy z przewodnikiem, więc nie było problemu z krętymi drogami ze względu, że tutejsi mieszkańcy są przyzwyczajeni do dróg. Polecam z czystym sumieniem biuro ZanteMagicTours, które organizuje wspaniałe wycieczki. Wybraliśmy ofertę Super VIP i uważam, że był to strzał w dziesiątkę. Osobiście cenie sobie kameralność – więc inna opcja nie wchodziła w grę. Byliśmy z nimi na trzech różnych wycieczkach w tej opcji i zawsze byliśmy zadowoleni.

Po zaparkowaniu udaliśmy się na taras widokowy, ale niestety z niego nie zobaczymy za dużo. Aby móc zobaczyć ten piękny widok pocztówkowy trzeba trochę wyruszyć wzdłuż klifu. Do godziny 18.00 nie ma takiej możliwości, bo stoi strażnik i pilnuje, aby nikt dalej nie poszedł, ale po można z czystym sumieniem się wybrać i podziwiać piękny widok. Zalecam wygodne buty, bo droga jest trudna, ale nasze dzieci dały mimo wszystko radę.

Na końcu trasy powstał pomnik w postaci ławeczki, będący hołdem dla Dennisa Arvanitakisa, młodego chłopaka, który zginął spadając w przepaść. Niestety, w miejscu tym, z powodu brawury lub próby zrobienia selfie, zginęło kilka osób.

Uwaga! W ostatnich latach na trasie do Zatoki Wraku regularnie wybuchały pożary, a straż pożarna często stoi profilaktycznie niedaleko zjazdu. Obecnie w 2021 też została zamknięta. Nam się udało zobaczyć parę dni przed zamknięciem.

Plaża Wraku jak się do niej dostać ?

Plaża Wraku może na pierwszy rzut oka wydawać się niedostępna, ale każdego dnia przebywają na niej tłumy. Z najważniejszych portów regularnie odpływają statki pełne turystów, które cumują w środkowej części plaży. Do wyboru mamy krótsze rejsy na małych łódkach, które startują z północy wyspy, lub większe jednostki i wycieczki pół- lub całodniowe z południa. My korzystaliśmy z usług ZanteMagicTours i mieliśmy zapewniony transport na plaże jak i na punkt widokowy.

Plaża nie należy do dużych plaż, więc trzeba się liczyć z tym, że może być na niej dużo ludzi. My akurat trafiliśmy, że plaża była dość pusta.

Płynąc na tą plaże obowiązkowo trzeba zabrać buty do wody. Plaża jak i dno są żwirowe oraz kamieniste.

Uwaga! Wysiadając ze statku wejdziemy wprost do wody.

W przypadku większego wiatru musimy liczyć się z mocnymi falami, które mogą przewrócić nawet osobę dorosłą oraz jest możliwość, że statki nie będą płynąć.