Bali

Bali – informacje praktyczne

Bali to indonezyjska wyspa w archipelagu Małych Wysp Sundajskich, która znajduje się między Lombokiem, a Jawą. Bali ma przepiękne widoki i zachwyca niesamowitą zielenią. Kalendarz balijski sprawia, że odwiedzając wyspę o dowolnej porze roku można zawsze natknąć się na wiele świąt, które balijczycy obchodzą z wielką intensywnością.

Bali nazywana Wyspą Bogów to połączenie niezwykłych widoków, wodospadów, niezliczonej możliwości uprawiania sportów wodnych. Zdecydowanie większość turystów, która przyjeżdża do Indonezji odwiedza tylko Bali, jest to aż 80%.

Bali – kiedy jechać?

Pora sucha na Bali trwa od maja do września. W tym okresie temperatury powietrza są najwyższe i wynoszą średnio 28-27 ° C, a wilgotność powietrza jest najniższa w ciągu roku i wynosi 60%. Również ilość dni deszczowych w porze suchej jest najmniejsza i waha się od 9 w maju do 3 w sierpniu. Pora sucha na Bali charakteryzuje się więc bardzo ciepłą, słoneczną pogodą i dużą wilgotnością.

Pora deszczowa na Bali trwa w okresie od grudnia do stycznia. Styczeń też jest najchłodniejszym miesiącem w roku. Temperatura utrzymuje się wtedy na poziomie 26 stopni. Nie oznacza to jednak, że na Bali nie można przylecieć na Gwiazdkę i Nowy Rok. Można. I można tu spędzić wtedy fantastycznie czas. Jest to okres, kiedy jest dużo spokojniej, gdyż liczba turystów znacząco spada.

Jak dostać się na Bali

Najlepszym i najłatwiejszym sposobem dostać się na Bali jest samolotem, ale jednocześni jest to najdroższa opcja. Na bali znajduje się tylko jedno lotnisko – Międzynarodowy port lotniczy Ngurah Rai, które znajduje się w Denpasar. Niestety z Polski nie ma bezpośrednich lotów na Bali. Najłatwiej dostać się z Warszawy lecąc liniami Qatar Airways z przesiadką w Doha, Emirates z przesiadką w Dubaju lub KLM z przesiadką w Amsterdamie. Cena takiego lotu wacha się w przedziale 2600 – 3500 zł.

Można także dostać się na Bali tak jak my z jakiegoś kraju Azjatyckiego. Cena jest zapewne bardziej korzystna, chociaż nie jest tak okazyjna jak do innych krajów azjatyckich. My zapłaciliśmy za lot z Bangkoku na Bali 1500zł od osoby, ale można też znaleźć w granicach 1000 zł od osoby jak obserwowałam w ostatnim czasie. Chociaż obecnie ceny mogą zmieniać się z dnia na dzień.

Wizy i przepisy celne

Wizy dla obywateli Polski zostały zniesione. Na lotnisku dostaje się 30 dniową wizę turystyczną. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy (licząc od daty powrotu).

Jak najlepiej podróżować po Bali

Co ciekawe to na Bali nie funkcjonuje żadna komunikacja miejska, nie ma tramwajów, autobusów czy metra. Najpopularniejszą formą podróżowania jest: taxi, skuter, prywatny kierowca

Skuter

To jedna z najbardziej popularnych forma przemieszczania się. Trzeba pamiętać, że Bali jest wyspą niezwykle zatłoczoną, a podróż skuterem jest najbardziej praktyczna. Wypożyczenie skutera to koszt tylko 50 000 IDR za dzień (13/14 zł). Skuterem na Bali jeździ każdy – babcie, dzieci, całe rodziny. Nie powinien was dziwić widok 4-osobowej rodziny ze sporych rozmiarów psem na skuterze. I tutaj właśnie zaczyna się problem – jazda skuterem na Bali nie należy do najbezpieczniejszych, szczególnie w południowej części wyspy. My zdecydowanie takiej formy podróżowania nie wybraliśmy, ale wiemy, że mnóstwo podróżników właśnie taką formę podróżowania zachwala i poleca.

Pamiętajcie, że jeśli wybierzecie taką opcję podróżowania po bali to musicie wyrobić koniecznie prawo jazdy międzynarodowe, bo właśnie takie tam obowiązuje. Oczywiście można także jeździć bez i mnóstwo osób tak właśnie robi, ale osobiście nie polecamy. Gdy policja złapie swojego to jest w stanie odpuścić, ale jak złapie turystę to nieźle trzeba się pogimnastykować, aby wszystko skończyło się pomyślnie. Mimo, że Indonezja to kraj o wysokim wskaźniku korupcji to będąc na wakacjach raczej nie jest nam potrzebne, aby próbować przekupywać policjantów. Dodatkowo podczas wypożyczenia skutera nikt Was nawet nie poprosi o prawo jazdy, więc wszystko spoczywa na Waszej odpowiedzialności

Taxi

W większych miastach co drugi samochód jest taksówką, która krąży wokół centrum i zatrzymuje się przy każdym człowieku wyglądającym na turystę oferując mu swoje usługi. Z taksówkami jednak trzeba być ostrożnym, prosić kierowcę, żeby włączył licznik, a najlepiej wybierać taksówki firmy Blue Bird Taxi, mającej opinię najbardziej “porządnej” na wyspie. Całkiem dużą popularnością na Bali cieszy się Grab (azjatycki uber), czyli kierowca zamawiany i opłacany przez aplikację w telefonie. Graby są bardzo wygodne ze względu na to, że cena jest z góry ustalona i kierowca nie może zażyczyć sobie więcej. Poza tym, ceny usługi również są dosyć konkurencyjne.

Prywatny kierowca

Bardzo popularna formą podróżowania jest wynajęcie prywatnego kierowcy. My właśnie z takiego środka transportu korzystaliśmy. Trzeba brać pod uwagę, że Bali jest bardzo zakorkowane więc jadąc 10 km my przejedziemy w Polsce przez 10 min, a na Bali może się okazać, że zajmie nam to 2 godziny. Mimo wszystko wiedząc o tym wszystkim zdecydowaliśmy się na prywatnego kierowcę. Zawoził nas gdzie chcemy i cały dzień był do naszej dyspozycji. Z takich usług korzystaliśmy kilka razy i zdecydowanie polecamy tą formę przemieszczania się. Koszt takiej usługo to około 500 000 IDR do 1 mln IDR (137zł – 275zł) w cenie mieliśmy wodę oraz ceny parkingów.

Noclegi na Bali

Wybór hoteli na Bali jest obszerny. Od guest house’y jak i luksusowe wille z prywatnymi basenami. To w jakim chcesz przebywać zależy od zasobności Twojego portfela. Za jedną noc w luksusowym hotelu można zapłacić tyle ile nie jedna osoba wydaje na cały pobyt. Żałowałam, że nie mamy ze sobą złotej karty 🙂

Trzęsienia ziemi

Będąc na Bali czułam się ogólnie bardzo bezpiecznie, nie było ani jednej sytuacji ze strony balijczyków, abym mogła napisać inaczej. Natomiast są aspekty na, które zdecydowanie powinniśmy uważać. My taką jedną sytuację niebezpieczną mieliśmy, chociaż nie byliśmy do końca świadomi co się tak na prawdę dzieje.

Pisząc to mam na myśli trzęsienia ziemi. Będąc na Bali przeżyliśmy takie trzęsienie. Nie było ono bardzo wielkie, chociaż kubki czy picie, które stało na stole trzęsło się. Poza tym my, którzy nigdy tego nie przeżyliśmy trochę się obawialiśmy co będzie dalej. Na szczęście nie trwało to za długo tylko kilka minut i sytuacja się uspokoiła, ale w głowie już cały czas pozostało to nie przyjemne uczucie. Wtedy do końca zrozumiałam co oznaczają informacje w hotelach o ewakuacji podczas tsunami.

Trzeba wiedzieć, że największe trzęsienia ziemi w historii ludzkości miały właśnie miejsce na Bali. Mało kto o tym wie, bo często nam się kojarzy to miejsce wyłącznie z rajską wyspą.

Erupcja wulkanu Krakatau w 1883 roku wywołało tsunami które także miało miejsce w Indonezji. Towarzyszyło erupcji wulkanu Krakatau (Krakatoa), która uznawana jest za największy wybuch wulkanu w historii ludzkości. Sama erupcja była słyszalna nawet w Australii, co czyni ją najbardziej słyszalnym wydarzeniem w historii ludzkości. Nic nigdy wcześniej ani później nie było slyszalne tak daleko od miejsca swojego wystąpienia. Tsunami, które wywołał wybuch z 1883 roku, spowodowało fale o wysokości 40 metrów. Zmiotło z powierzchni ziemi 165 wiosek.

Rzadko kiedy zdarza się, aby największe wydarzenia w historii działy się na naszych oczach. Oczywiście, tsunami to mało przyjemny przykład takiego „rekordu”.

Największe tsunami w znanej nam historii wydarzyło się 26 grudnia 2004 roku. Potężne trzęsienie ziemi o sile 9,1 do 9,3 stopni w skali Richtera trwało około 10 minut. Miało miejsce niedaleko wybrzeży Sumatry. Tsunami, które spowodowało, udarzyło nawet w wybrzeża Somalii.

W samej Indonezji zginęło 166 000 osób. 35 000 zginęło na Sri Lance. 2 miliony osób musiało opuścic swoje domy – w Indiach, Indonezji, na Sri Lance, Malediwach, wybrzeżach wschodniej Afryki i w Tajlandii. Miejmy nadzieję, że nie przeżyjemy już niczego podobnego!

Waluta i bankomaty

Walutą obowiązującą w Indonezji jest rupia indonezyjska, oznaczana międzynarodowym skrótem IDR. 1 rupia indonezyjska (rp) dzieli się na 100 senów.

100 000 rp = 28 zł
1 000 000 rp = 283zł

My nie wymienialiśmy pieniędzy na lotnisku, bo było to nie opłacalne. Znaleźliśmy kantor na miejscu przy hotelu i tam zrobiliśmy wymianę. Trzeba uważać, aby nikt Was nie oszukał. Najlepiej wymieniać w budynkach, ponieważ kantor może znajdować się w budce, która wygląda jak ubikacja. Tak, tak piszę prawdę. Po prostu najlepiej korzystać z takich usług kantora, która wzbudzi Wasze zaufanie. Czasem wart trochę przepłacić, aby mieć pewność.

Czy na Bali jest drogo?

To zależy od tego, gdzie chcesz się stołować. Za pizze w restauracji eleganckiej zapłaciliśmy drożej niż w Polsce, więc obiad wyszedł nas drogo. Natomiast restauracja hotelowa z której dość często korzystaliśmy była cenowo w miarę ok. Oczywiście jeśli będziemy korzystać z streed fooda to jedzenie będzie bardzo tanie. My osobiście w tej kwestii nie lubimy eksperymentów, więc na jedzeniu nigdy nie oszczędzamy.

Religia

Indonezja jest największym Muzułmańskim narodem na świecie, z ponad 80% wyznawców Islamu. Kultura Bali bardzo różni się od narodowego mainstreamu, ze względu na wyjątkową hindusko-animistyczną religię. Zdobywcy, kolonializm, wojna, Islam – historia Bali jest długa i nie będę jej tutaj rozpisywać. Jak to mówią: “co nas nie zabije, to nas wzmocni”. Wyobraźcie sobie jak wiele musiała przejść kultura Bali, by przetrwać i jak bardzo jest teraz silna.

Kultura

Bali jest domem dla własnego typu religii – Hinduizmu Balijskiego. Łączy w sobie elementy animizmu, kultu przodków i hinduizmu, który został przyjęty z Indii niemal dwa tysiące lat temu. Potem hinduizm rozwijał się na Bali aż do dzisiejszej formy synkretyzmu. Religia jest w dużej mierze częścią codziennego życia na Bali. Dzień zaczyna się od złożenia ofiar. Skomplikowany system kilku równoczesnych kalendarzy daje niemal codzienny powód do organizowania mniejszych lub większych festiwali świątynnych gdzieś na wyspie”. Tak opisał wyjątkową kulturę Dr Jukka O. Miettinem

Rytmy balijskiego kalendarza religijnego dyktują dni świąteczne, jak również codzienne rytuały. Każdego wieczoru widziałam ludzi zbierających się przy świątyniach. Modlitwy, ofiary, ale zauważcie, w jaki sposób te spotkania wzmacniają ich poczucie wspólnoty? Rytuały łączą również Balijczyków z ich rodzinami, przodkami i bogami. Podczas pobytu na Bali z pewnością natrafisz na kilka świątynnych uroczystości. My na taką trafiliśmy będąc w Uluwatum.

Szczepienia

Lecąc do Indonezji nie ma szczepień obowiązkowych, są tylko zalecane. Jak wspominałam wcześniej w innych artykułach my się nie szczepiliśmy, ale to nie oznacza, ze odradzamy. Każdy musi sam zdecydować w tej kwestii.

Zalecane szczepienia to:

błonica, tężec, krztusiec – szczepienie w przypadku ryzyka kontaktu z chorymi lub nosicielami, można się zarazić drogą kropelkową lub podczas kontaktu bezpośredniego (błonica, krztusiec) oraz ryzyka kontaktu z zanieczyszczoną ziemią (tężec)

wirusowe zapalenie wątroby typu A – szczepienie w przypadku ryzyka spożycia zanieczyszczonej wody i/lub żywności

wirusowe zapalenie wątroby typu B – szczepienie w przypadku ryzyka interwencji chirurgicznych, iniekcji, kontaktu z zakażoną krwią, kontaktów seksualnych

dur brzuszny – szczepienie w przypadku ryzyka spożycia zanieczyszczonej wody i/lub żywności

wścieklizna – szczepienie w przypadku ryzyka pogryzienia przez chore zwierzęta, np. psy, koty

japońskie zapalenie mózgu – szczepienie w przypadku wyjazdu w rejony endemicznego występowania choroby (Bali, Kalimantan, Jawa, Nusa Tenggara, Papua, Sumatra); transmisja całoroczna

Opieka medyczna

Opieka medyczna jest na dobrym poziomie, osobiście nie korzystaliśmy, ale sugeruje się opiniami innych osób którzy z niej korzystali. Oczywiście jest Ona płatna, ceny są porównywalne do cen w Polsce. My zawsze wyszukujemy najbliższej placówki medycznej w okolicy, gdzie się zatrzymujemy. Warto robić to samo.